CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

lørdag 21. april 2012

"Titanic" av Jakob Lothe og Per Kristian Sebak

Tittel: Titanic / Historie,Myte, Litteratur og Film
Forfatter: Jakob Lothe og Per Kristian Sebak
Forlag: Pax Forlag
ISBN: 9788253034980
Utgivelsesår: 2012
Sideantall: 369
Innbinding: Hardcover/Innbundet
Kilde: Mottatt fra forlaget.

forlaget


Om Boken:
Historie, myte, litteratur og film

Titanics forlis er en historisk hendelse, men den er også mytisk. Mytedannende fremstillinger oppsto bare dager etter forliset var et faktum og lever fortsatt med oss som vår tids store fortelling om naturens lunefulle kraft og det gamle Europas undergang.

Forfatterne viser hvordan den mytiske kraften både ligger i selve hendelsen og i samtidens og ettertidens fortolkning. Om ødeleggelsen av Pompeii skal Goethe ha sagt: ”Det har skjedd mange ulykker i verden, men ikke mange som har gitt ettertiden så mye underholdning”. Titanic-forliset har gitt ettertiden uendelig mye underholdning, fra høylitterær poesi til populærkulturelle romaner og filmer.

Forfatterne ser nærmere på skipet, forliset og forlisets virkningshistorie med et norsk blikk og med vekt på de norske passasjerene som var om bord.


Litt om forfatterene:
Jakob Lothe er professor i engelsk litteratur ved Universitet i Oslo. Han har utgitt en rekke bøker på engelsk, blant annet om Joseph Conrad og Franz Kafka, og om minneforskning knyttet til Holocaust og 2. verdenskrig. På norsk har han blant annet publisert Joseph Conrad (2002) og Tidsvitner. Fortellinger fra Auschwitz og Sachsenhausen (red. sammen med Anette H. Storeide, 2006).






 Per Kristian Sebak  har skrevet doktoravhandling i historie ved Universitetet i Bergen. Han har studert migrasjon, jødisk historie og sjøfartshistorie og har blant annet utgitt Titanic – 31 norske skjebner (1998), Katastrofeskipet Norge – den glemte ulykken (2001) og «Vi blir neppe nogensinne mange her» – jøder i Bergen 1851–1945 (2008).











MIN MENING OM BOKEN:
Etter jeg mottok denne fra forlaget i forrige uke kastet jeg nesten meg over den med en gang.  Min fascinasjon for Titanic forliset som i 1912 tok over 1500 menneskeliv en kald april natt,begynte etter jeg så Camerons "Titanic" fra 1997. Jeg leste en del om båten og forliset,men har ikke kommet til punktet hvor jeg belest om temaet. Forut denne bok har jeg en bok som ble publisert like etter forliset,men gjenutgitt for et par årsiden stående i bokhylla som jeg ikke har fått lest ferdig.  Men etter å lest denne boka som er skrevet av Lothe og Sebak har nysjerrigheten vokst enda mer ,og jeg kommer nok til å sjekke ut noen av bøkene som stod i bibliografilisten bak i boka. 

Skal prøve å ikke skrive et milelangt innlegg om denne boka og Titanic. Denne boka kom det frem så mye jeg ikke har visst og måten forfatterne presenterte det historiske materialet var ikke kjedelig eller tørt. 

Bilde fra boka: Dere ser Titanic fremst i bilde,og bak henne er søsterskipet Olympic.

For de som ikke har vært så mye borti filmene som har vært laget  eller hørt så mye forliset kan dere godt starte med denne boka her. Ikke bare dekker de ulike områder hvor Titanic forliset har berørt iløpet av de siste 100 årene etter ulykken,men også sprekker forfatterne høl på en del myter som har svirret rundt. Så det var mye jeg trodde var sant pga både filmen fra 1997 og ting jeg har lest omkring på nett.

Boka er delt opp i 12 kapitler hvor forfatterne har delt opp de mellom seg selv. Første delen av boka tar for seg forliset,båten og omstendighetene rundt det. Hva som var de faktorene som gjorde at skipet sank m.m

Etter kapittel 6 og utover ser forfatterne mer på hvordan Titanic's forlis har påvirket litteratur-og filmhistorien. Siste kapittelet handlet kun om James Camerons "Titanic" og forfatterne tar filmen under lupen,og analyserer litt av filmen. 
Avisoppslag om en annen ulykke som skjedde 4 år før Titanic's forlis i 1912.  DFDS sitt skip "Norge"sank.
Skal jeg pirke borti noe som jeg ikke likte var at under litteraturdelen hvor de analyserte og sammenlignet to ulike bøker mot hverandre så synes jeg de brukte alt for mye tid på de. Jeg følte den delen var litt dryg og den brukte jeg en god del på. Foruten var det tendens til repetisjoner i enkelte avsnitter der det ikke helt var nødvendig,men det er ikke noe som opptrer så ofte i boka. 


Iløpet av boka så satt jeg med klump i halsen og tårer i øyene ,spesielt når jeg leste kapittelet som omhandlet passasjerene og spesielt de norske som var ombord. Det som kommer klart frem i boka  er at det var en slags klassesamfunn på skipet som reflekterte datidens samfunn. Som det er vist på Camerons sin film (1997) fikk førsteklassepassasjerene plass først ombord i livbåtene, og i boka viser oversikt over antall døde pr klasse  visste seg størst på tredjeklassepassasjerene. Foruten det så tok forfatterne opp en del myter som har kommet pga ulike vitneobservasjoner som ikke stemte,avisoppslag og filmer om f.eks at Murduch tok selvmord etter å drept en mann som prøvde å komme over på en livbåt og at kapteinen tilslutt ba alle og enhver  redde seg selv.
Hentet fra boka: En tabell som viser liste over de verste skipsyulykkene mellom 1870-1914

 Det er tre faktorer som forfatteren som bidrog til at skipet sank og det er : 1) For få livbåter  2) Stor fart   3) At de ignorerte telegrammer med isvarsel fra andre skip.  Men det kommer andre faktorer inn som forfatteren tar opp foruten de ovenfor.


Hentet fra boka: Avisoppslag like etter forliset i 1912, hvor enkelte kom med feilaktig informasjon.


Kort fortalt er denne en kjempe bra bok som tar for seg Titanic forliset som har i 100 år vært et forlis som ikke har blitt glemt. Det er også den fascinasjonen forfatteren tar opp og nevner også andre ulykker som var ille,men som etter Titanic forliset ble glemt. Boka er en du lett sluker pga du blir drevet frem av forfatterens fortellermåte. Selvom boka er på over 300 sider er  en det bok du nepper legger lett fra deg.  Er du som meg meg som er fascinert av historien om Titanic og forliset,og ikke har lest noe særlig forut, er denne boka en bra start.


 Har noen lest boka? Din mening?

8 kommentarer:

Beathe

Har ikke lest boken ennå,men dette er absolutt en bok jeg kunne tekt meg å lest. Fin omtale:-)

Gråbekka`s Blogger

Kjempefin anmeldelse:) Fint at du tok bilder med:) Denne boken er på ønskelisten min:) En bok jeg vil lese og ha i bokhyllen min:)

Ønsker deg en videre god helg:)

Mari

En flott omtale, Nina. Det er lenge siden jeg har lest en faktabok, men før jeg plukker opp en ny en bør jeg lese de jeg har stående her(blant annet en biografi om den kjente amerikanske forbryteren Jesse James, han har alltid vært en fascinerende skikkelse for meg).

MoonStar

Åhh.. Denne hørtes kjempe spennende ut :)

Julie

Fin anmeldelse, denne virker spennende. :)

Nina C.

Svar til:
Gråbekka's blogger: Takker! Håper du får denne boka! Den er kjempe bra!

Mari: Takk !Anbefaler denne boka når du får lest de andre:) Har en del bøker som jeg tok en liten pause på når jeg leste denne boka. hehe. Noen ganger kommer det bøker hvor du må bare legge fra deg det du leser,og dette var en av de bøkene:)

Beathes bokhylle: Takk Beathe! Anbefaler boka !

Moonstar: Det er den:) Anbefales for alle titanic fans (hvis jeg kan bruke den termen).

Julie:Takk:) Anbefaler boken om “Titanic”:) Inneholder en del interessante fakta.:)

Anne

Dette var en kjempefin og spennende anmeldelse! Synes du hadde valgt ut fine illustrasjoner! : )

Nina C.

Svar til :
Bokofilia: Takk:) koselig å høre!

Legg inn en kommentar

Takk for din kommentar! Den vil vises etter jeg har godkjent den! Velkommen tilbake skal du være!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...