CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

torsdag 5. april 2012

Bokomtale: Død Sjel av Birger Baug

Tittel: Død Sjel
Forfatter: Birger Baug
Forlag: Aschehoug
Format: Pocket
Utgitt: 2012
Antall sider: 492
Kilde: Mottatt fra forlaget

Om boken:
Norge angripes uten varsel og uten nåde. Det bestialske drapet på en kjendis i landets mest eksklusive klesbutikk er bare starten på noe langt større, verre og blodigere. Verken PST, E-tjenesten eller politiet i Bergen, Oslo eller Trondheim er i stand til å komme opp med en teori om hva som skjer eller hvorfor. Fienden synes å være overalt og ingen steder. Og hva skjer egentlig når angriperne viser seg å ha et mål svært mange - også politifolk - sympatiserer med? "Død sjel" er tredje bok i serien med førstebetjent Halvor Heming og hans kolleger. Når du har lest den, blir det garantert aldri det samme å gå inn i et prøverom igjen.

Litt om forfatteren:

Birger Baug er født på Nordby utenfor Oslo i 1969. Han er cand. mag. med fagkretsen statsvitenskap, litteraturvitenskap og journalistikk. Etter å ha vært journalist og vaktsjef i Dagsavisen i sju år, ble han i 2000 informasjonssjef i bistandsorganisasjonen Plan Norge. Har tidligere utgitt romanene "Straff" og "Paradis tapt". "Død sjel" er hans tredje krimroman. Les mer her!








MIN MENING OM BOKEN
Denne boka var jeg heldig å få i posten av forlaget   Ettersom krim ikke er sjangeren jeg har lest mest i og at denne boka var nesten på 500 sider, var jeg sikker på at jeg ville bruke lang tid på denne boka.
Men der tok jeg sannelig feil..

Denne boka er den tredje boka Birger Baug skriver som Halvor Heming er hovedpersonen i. Jeg har dessverre ikke fått lest de 2 bøkene forut,men nå skal jeg sjekke om de finne på biblioteket der jeg bor. 
Heldigvis er ikke det krise hvis du ikke har lest de bøkene forut ettersom det er ikke så mye av det som har skjedd forut som har med handlingen i denne boken(Død sjel).

I boka følger vi uliker personer og vi får se historien gjennom ulike perspektiver. Både politifolkene og arbeidet med å løse saken,men også komme inn i hodet på gjerningspersonene.

I denne boka får Halvor Heming og hans etterforskningskollegaer en stor sak i hendene da en norsk kjendis blir funnet brutalt drept i en  dyr merkevare butikk i Oslo.  Mordet virker som en enkel hendelse,men da en annen  dyr merkevare klesbutikk i Bergen blir angrepet av en ukjent person som dreper  nesten alle i butikken, begynner Halvor å skjønne at saken er langt større en antatt . Nå må Halvor og hans kollegaer finne ut hvem som står bak disse angrepene før de setter ut en ny plan.


Som nevnt ovenfor følger vi denne historien gjennom ulike perspektiver som igjen skal gi oss litt bedre innsikt i selve historien,men også skape dybde.  Birger Baug skriver ganske rett frem og kommer ikke med unødvendige detaljer eller sporer av med ting som ikke hører hjemme.

I starten ble jeg litt små forvirret av den hyppige skiftingen i persongalleriet og iløpet av et enkelt kapittel kan vi vært gjennom 3-4 ulike personer gjennom  skifting av avsnitt osv. Men det ble jeg vant til etterhvert og synes det passet historien bra.

Iløpet av historien drev jeg selv å prøvde å løse saken  eller rettere sagt pønske ut hva som vilel skjer videre i historien. Men selvom historien til tider virker forutsigbar så serverer forfatteren nye tvister når du først trodde du hadde gjettet deg til riktig konklusjon.  Det var tider jeg måtte bare lese videre selvom klokken var sent på natt og øyene mine begynte å bli tørre.  

Selvom starten på boka var litt småtreig så begynner historien å ta seg opp jo lengere inn vi kommer. De 492 sidene boka varer er velbrukt og forfatteren tar med oss på en real spenningskurve iløpet av boka. Denne boka er en av de som er vanskelige å legge fra seg når man først har kommet seg godt i gang med historien. 

Kort fortalt er "Død sjel" en ny  spennende krimroman fra Birger Baug som er drevet fram av et spennende plott og troverdige karakterer. Historien tar opp mye reelle problemer med dagens forbruker samfunn og  forfatteren får deg til å tenke deg om neste gang du trer inn i et prøverom for å si det sånn.Absolutt en bok å anbefale for deg som elsker krim og spenning!

Har noen andre lest boka?



3 kommentarer:

Gråbekka`s Blogger

Flott anmeldelse:) Har ikke lest boken, men har planer om det en gang i fremtiden:) Høres jo ut som en veldig spennende bok, og en krim bok med ett godt plott faller jo ofte i smak:)Kos deg videre med påsken!

Selv er jeg litt kvalm på palova kake nu, men den var farlig god:)Klæm!:)

Beathe

Flottanmeldelse:-)Jeg har nettopp gjort meg ferdig med de to foregående bøkene og skal starte på denne nå i kveld, jeg er spent på om den er like god som de to andre bøkene. Håper du far tak de to andre bøkene for de var kjempegode:-))

Nina C.

Svar til:
Gråbekka's blogger: Takk! Ja,jeg håper jeg får lest de to andre. Hadde ikke noe sammenlignings gurnnlag på hvorvidt denne her var bedre en de forut eller ei. Men de kan jeg jo sjekke senere. Synd ikke at biblioteket der jeg bor ikke er åpen i påsken.

Du får fremdeles ha en fin påske :) klem

Beathes bokhylle: Takk beathe:) Ser frem til å lese de to andre bøkene nå som jeg har fått lest denne her:)

Legg inn en kommentar

Takk for din kommentar! Den vil vises etter jeg har godkjent den! Velkommen tilbake skal du være!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...