CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

tirsdag 27. mars 2012

Bokomtale: Monsteret kommer av Patrick Ness

Tittel: Monsteret kommer (Org.tittel:  A Monster Calls )
Forfatter: Patrick Ness/Siobhan Dowd 
Illustratør:Jim Kay
Oversetter:John Grande  
Forlag:Cappelen Damm 
Format: Innbundet
Språk: Norsk (bokmål)  
Utgitt: 2012 
Antall sider: 214
Kilde: Lånt på bibliotek

Om boken:
Monsteret kom like etter midnatt. De kommer gjerne på den tiden. Men monsteret som kommer, ligner ikke på det som Conor har hatt mareritt om. Han har hatt det samme marerittet hver eneste natt siden moren begynte med behandling for kreft. Det monsteret som kommer sju minutter over tolv, er helt ulikt monsteret i drømmen. Det er gammelt, nesten forhistorisk, og det er rasende vilt. Det forteller at det ønsker seg noe av Conor. Det farligste av alt: sannheten.

Litt om forfatteren:
 Den prisbelønte forfatteren Patrick Ness har fullført historien Siobhan Dowd startet på, men ikke fikk tid til å fullføre fordi hun selv ble rammet av kreft og døde.
Patrick Ness er en amerikansk forfatter, journalist og foredragsholder som bor i London. 

Han skrevet bøker både for voksne(The Crash of Hennington og Topics About Which I Know Nothing) og ungdom (The Chaos Walking trilogy og  A Monster Calls).
Les mer her!



MIN MENING OM BOKEN:
"Monsteret kommer" tok jeg med meg fra bibliotek turen jeg hadde på mandagen denne uka. Jeg hadde hørt om den før på Julies Bokbabbel og tenkte den ville vært fint å lese.
Jeg slukte rett og slett denne fantastisk boken som handler om den 13 år gamle Conor som bor sammen sin kreftrammende mor. Faren og moren er ikke lenger sammen, og Conor er vant til at det er bare ham og moren som kjemper sammen mot kreften. 

Det er ikke bare kreften til moren, mobbing på skolen og en plagsom bestemor som holder Conor våken om nettene,men et monster. Et monster av et tre som vekker Conor og får han til iløpet av boka innse hva han virkelig frykter.

Foruten en velskrevet historie er boken gjennomillustrert av Jim Kay. Tegningene er kjempe flotte og selvom de er dystre passet de godt inn i historien. 
Denne boken er en sterk beretning om det å takle sykdom og hvordan frykten for å miste en kan spise deg opp,og skape et hull inni seg som kan nesten føles som et monster i seg selv. Jeg har sett selv hva kreften kan gjøre og i fjor mistet naboen min livet sitt til kreften. Det er sykdom som tar både unge som gamle.

Selvom boken er en lettlest sådan er ikke en du glemmer lett. Jeg måtte snufse meg gjennom slutten og i natt ble jeg  ferdig rundt halv tre med boken ettersom jeg greide ikke å legge den fra meg.  Denne boka skal jeg kjøpe selv. 

Kort fortalt er det en kjempe sterk og fin ungdomsroman som du sluker lett,men ikke glemmer lett. Illustrasjonene til  Jim Kay følger deg gjennom boken og gjør det til en flott leser opplevelse.
Absolutt til å anbefale!

Har du lest boka? 

Andre som har blogget om boka:

7 kommentarer:

Siljeblomst

Flott omtale! Jeg er helt enig, dette er en fantastisk bok!

Anonym

Monsteret kom like etter midnatt. De kommer gjerne på den tiden. var en fantastisk fin setning :-)
Jeg ble fristet til å lese boken av omtalen din. Vi har den ikke på vårt bibliotek enda, så jeg skriver den på skal lese listen min. Takk for tips!

Nina C.

Takk Silje!:) En bok som må få plass i bokhylla mi etterhvert:)

Nina C.

Helt enig med deg! Patrick Ness skriver fint og selve historien var sterk og fin:)

Anonym

SV: Det er så fint å få tips av deg. Vi liker ofte de samme bøkene og da er det spennende å se hva du faller for :-)

Nina C.

Takk igjen:D

Bokvrimmel

Denne har jeg lest, men på engelsk. Nydelig bok!

Legg inn en kommentar

Takk for din kommentar! Den vil vises etter jeg har godkjent den! Velkommen tilbake skal du være!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...