CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

tirsdag 24. april 2012

Taifun av Joseph Conrad

Tittel: Taifun(Org. tittel. Typhoon)
Forfatter: Joseph Conrad
Oversetter: Nordahl Grieg
Forlag: Gyldendal
Utgitt:2002 (norsk utgave)
Format: Pocket
Antall sider: 116
Kilde: Lånt på biblioteket


Om boken:
 Taifun er beretningen om en damper på Kina-kysten som seiler rett inn i et forrykende uvær.
Under dekk raser det en annen storm. Skipets passasjerer og to hundre kinesiske kulier gripes i sin dødsangst av et vanvittig raseri mot hverandre.

 Om forfatteren:
Jozef Teodor Konrad Korzeniowski (1857-1924) var født i Polen, men flyttet stadig rundt, tilbrakte mange år til sjøs, for så brått å bestemme seg for å bli forfatter i 1890-årene. Han har blitt stående som en av sin tids store fortellere og en vesentlig fornyer av romankunsten. Taifun er en av hans mest besettende bøker.
Forfatteren har tidligere utgitt:
Negeren på Narcissus. En fortælling fra sjøen, 1928
Ungdom, 1929
Taifun, 1930
Almeyer's dårskap, 1932
Lord Jim I-II, 1932
Freya fra de syv øyer, 1933
Romaner I-V, 1938
Noveller, 1951
Seier, 1953
Mørkets hjerte, 1992 (Første gang utgitt i Ungdom, 1929)
Seks fortellinger, 2006


 MIN MENING OM BOKEN:
Denne boka fikk jeg lyst å lese etter at den og en annen bok "Mørkets hjerte" samt "Lord Jim" ble nevnt i boken "Titanic - Historie,Myte,Litteratur og Film"(Les min omtale her!). Jeg fant ikke "Mørkets hjerte",men bare "Taifun" og "Lord Jim".  Forut hadde jeg ikke hørt noe om forfatteren Joseph Conrad og etter å lest "Taifun" ble jeg nysjerrig på hans forfatterskap. Selvom jeg ikke helt vet om jeg likte denne boken (Taifun).

Boka handler om et mannskap om bord et skip som skal frakte 200 "kulier" eller kinesiske arbeidere til en annen havn. Før stormen eller taifunen som båten Nan-Shan blir utsatt for blir vi presentert for hver av mannskapet som historien pågår. Vi som lesere vet at det er bare tidsspørsmål før det bryter løs og det er noe som driver leseren frem. Ikke nok med at mannskapet må takle stormen,men de må takle en 200 misfornøyde arbeidere som mener at mannskapet er ute etter å ta pengene de har tjent. 

Selve boka er på 116 sider noe som sier at romanens handling har ikke så mye tid på bygge opp en god og stabil historie. Du blir kastet inn i handlingen og presentert for en nokså stille ferdig kaptein som går ved navnet Mac Whirr. Du vet ikke noe om hvilket årstall det er eller noe særlig annen enn at mannskapet reiser under siamesisk flagg og skal seile over Kina havet(som det står i boka).  

Man kan si at historien blir veldig intens til tider og forfatteren skifter fort person,så det kan være litt forvirrende til tider. Det som jeg likte godt med boka er at forfatteren er flink med å beskrive omgivelsene og det som skjer rundt seg på skipet. Det er nesten som du føler du er der,og det er litt sånn "Den perfekte stormen" følelsen gående midtveis i boka. 
"Straks Kaptein Mac Whirr var blitt alene på broen etterat styrmannen var gått,stavret han seg sidelengs bort imot styrehuset. Døren var hengslet fremover,og han måtte kjempe med stormen for å komme inn,og da han til slutt klarte det ,var det med et smell og et brak,som om han var blitt skutt inn gjennom fyllingen. Han stod innenfor,og klynget seg til klinken."|s.73

Hvis man ser bort i fra at boka til tider kan gå litt treigt og at bokas persongalleri blir skiftet fort iløpet av de 116 sidene er denne romanen en helt ok bok.  Jeg kan ikke si noe særlig om denne boka ifht til de andre ettersom jeg ikke har lest noe annet,men denne boka er ikke den beste klassikeren jeg har lest for å si det sånn.

Nå er jeg spent å lese "Lord Jim" av samme forfatteren for å se om han har utviklet seg som en forfatter. Lord Jim ble utgitt i 1932,mens Taifun ble utgitt  i 1930. "Lord Jim" er mye større og jeg tror kanskje man for bedre grep på historien da.

Kort fortalt en kort og intens roman som handler om hvordan et mannskap kjemper mot naturens krefter på sjøen,men også hvordan de takler opprør blant passasjerene. Mens enkelte av mannskapet bryter sammen viser fåmælte kaptein Mac Whirr stort mot og viser kløkt. Boka er en du enkelt kan lese ut på 1 dag eller så.

Har du lest boka? Din mening?
 



2 kommentarer:

Gråbekka`s Blogger

Har ikke lest boken:) Fin anmeldelse, men tror ikke det er en bok for meg:) Fin blogg, søte knapper og stilige mønstre og farger:) Ha en flott dag:)

Nina C.

Svar til:
Gråbekka's Blogger: Takk Isabella:) Boka falt ikke helt i smak hos meg. Det var deler som var bra,og noen andre som jeg slet meg gjennom. Håper du har hatt en fin onsdag!

Legg inn en kommentar

Takk for din kommentar! Den vil vises etter jeg har godkjent den! Velkommen tilbake skal du være!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...