CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

mandag 30. juli 2012

Delirium av Lauren Oliver


Tittel: Delirium*
Forfatter: Lauren Oliver
Forlag: Gyldendal
Oversetter: Hilde Stubhaug
Utgivelsesår: 2012
Språk: Norsk(bm)
Format: Pocket
Antall sider: 442
Kilde: Leseeksemplar fra forlaget

*Salg fra 3.september 2012 på Norsk.

OM BOKEN:
Endelig en ny bok for dem som elsket Dødslekene! Fantastisk om forbudt kjærlighet under et totalitært styre. Ny, kritikerrost bestselger fra forfatteren av 'Før jeg faller'

Delirium er første del i en dystopisk trilogi av det amerikanske stjerneskuddet Lauren Oliver. Hvis kjærlighet var en sykdom, ville du ta medisinen som kunne kurere deg?
Et liv uten kjærlighet er et liv uten smerte. Det er trygt, forutsigbart og lykkelig. Lena Haloway har har alltid sett fram mot den dagen hun skal bli kurert. Men da det bare gjenstår nittifem dager til behandlingen, skjer det utenkelige ...
Før i tiden var kjærlighet det viktigste i verden. Folk gjorde hva som helst for den. De kunne lyve for kjærlighetens skyld. Til og med drepe. Nå er alt annerledes. Kjærlighet er en sykdom som man kan helbrede. Regjeringen sørger for at alle gjennomgår behandlingen den dagen de fyller atten.

LITT OM FORFATTEREN:
Lauren Oliver har studert litteratur og filosofi ved University of Chicago, og 'creative writing' ved New York University. Hun jobbet senere i et stort amerikansk forlag. I 2010 brakdebuterte hun med ungdomsromanen “Before I Fall” – en bok hun etter sigende skal ha skrevet på Blackberrien sin da hun tok T-banen fram og tilbake til jobb. Boka fant umiddelbart veien til bestselgerlistene, filmrettigheter er solgt, og den er til nå blitt oversatt til trettito språk. I 2011 kom den dystopiske ”Delirium”; første bok i en planlagt trilogi, som New York Times kalte "another deft blend of realism and fantasy."Lauren Oliver er 28 år gammel og bor i Brooklyn

Sjekk ut hjemme siden hennes her!


Denne boken pluss en annen dukket opp i postkassen min for et par uker siden som sommergave. Jeg ble nysjerrig på boka og bestemte meg for å begynne på den med en gang. Dette var en bok som dro meg inn i handlingen med én gang og jeg hadde vanskeligheter å legge fra meg den.

I boka "Delirium" møter vi 17 år gamle Lena som lever i Portland. Alt virker kanskje "normalt" på ut siden. Men med et nærmere ettersyn ser vi at de som lever i Portland er under et totalitært styre hvor "kjærligheten"( amor delirium nervosa) skal fjernes ved hjelp av "kuren". Etter den blir du lykkelig, det er værtfall det som blir fortalt.  Vi følger Lena i ukene før operasjonen hennes og alt er ikke som det ser ut som.

De over 400 sidene boken varer flyr unna når du først setter deg ned med boka og det er utrolig hvor lett det er å bli sittende et par timer fordypt i den verden Lauren Oliver presenterer oss for i denne boka.Lena er hovedpersonen i boka og hun er en snill og pliktoppfyllende 17 åring som venter på å bli kurert for amor delirium nervosa(Kjærligheten).  Kjærligheten er en fæl sak og gjør en person uberegnelig,og vanskelig å kontrollere. Med kuren skal alt det fjernes,og man blir "lykkelig" og får et nytt liv. 

Etter at moren tok selvmord etter at hun ikke lenger kunne leve uten ektemannen sin,så har familien til Lena blitt nesten sett som "spedalske" og det er kanskje noe Lena håper å få kvitt etter å fått kuren. Hun slipper å kjenne på den følelsen av forelskelse og føle seg "syk". Ifølge myndighetene er det somsagt det kjærligheten gjør med deg,og kuren skal hjelpe deg.

Etterhvert som operasjonen nærmer seg møter hun en gutt som forandrer hele hennes tilværelse og hun får  vite at alt ikke er som det ser ut som . 

Skal ikke si noe særlig mer om handlingen i frykt for å fortelle for mye. Men Lauren Oliver skriver kjempe bra og det er bra ordflyt gjennom hele boka. Oversettelsen er bra og kapittelene er passe lengde på.  

For å si det sånn var ikke slutten helt som jeg så for meg,og det er bra i seg selv.  Boka kan være litt forutsigbar til tider,men forfatteren har  i gjengjeld kastet inn litt tvister og turns som får oss lesere til å ville vite mer og bla videre.


På baksiden av boken stod det at hvis du likte "Dødslekene" av Suzanne Collins ville denne her falle i smak,og det må jeg jammen meg underskrive på.  Som i  "Dødslekene"  kontrollererer myndighetene sine innbyggere og det er en totaliært samfunn vi lesere bli presentert for.  I  "Dødslekene" bruker de "lekene" som en av måtene å kontrollere befolkningen på,og med Delirium kan man vel si "kuren" er blir brukt for å kontrollere innbyggerne.

Nå gleder jeg meg til å lese videre om Lena og hva som skjer videre . Delirium er en bok jeg absolutt anbefaler videre!

Kort fortalt er "Delirium" første boka i en triologi av Lauren Oliver og kommer ut på norsk i september måned. Leserne blir kastet inn i en totaliært samfunn hvor kjærlighet er forbudt og alle innbyggere i USA må gjennom en "kur"/operasjon ved fylte 18år.Vi følger Lena i tiden før hennes operasjon.
Har du lest boka? Din mening? 


9 kommentarer:

Beathe

Tusen takk for fin omtale,Nina:-) denne gleder jeg meg til å lese!

Silje - så rart

Jeg synes denne var litt treg da jeg leste den og likte Matched av Ally Condie bedre (de har et veldig likt konsept). Jeg likte forøvrig slutten godt og har hørt at bok nummer 2 Pandemonium er veldig bra.

Birthe

Jeg har akkurat startet på The Hunger Games og synes foreløbig at boken er spennende, så Delirium skal jeg få med meg!

Ferien min har vært herlig, med sol og varme i to uker!
Nå ser jeg frem til å starte på utdanningen (det er førskolelærerutdanningen jeg skal ta), selv om jeg både gleder og gruer meg :)

Nina C.

SVAR TIL:

BEATHES BOKHYLLE: Bare hyggelig:) Anbefaler boken!

SILJE: Sant det, når jeg tenker meg om så har matched og delirium noen likhetstrekk. Får se å få lest bok nr 2 (pandemonium) snart:)

MELUSINE: Bra at du har startet på hunger games! kos deg videre med bøkene!

Ferien din høres kjempe fin ut. Skulle gjerne hatt sol og varme i 2uker før skolestart. Du får ha lykke til på studiet:) Begynner somsagt på bibliotek og informasjonsvitenskap studie om under 10 dager. Både gleder og gruer meg litt:D

Birthe

Hunger Games er veldig spennende og de skal leses ferdig før Song for Eirabu, men jeg ser frem til den boken. Jeg er heller ikke vant med nynorsk, men synes det til tider kan være vakkert og denne boken skal visst ha et fantastisk språk så jeg gleder meg til lesingen.

Ja, vi hadde en herlig ferie, men nå er det på jobb igjen mandag og så studier. Takk for lykkeønsker, det trengs! Bibliotek og informasjonsvitenskap høres veldig spennende ut og jeg skjønner godt at du både gleder og gruer deg - jeg gjør det samme! Ønsker deg lykke til :)

Anonym

Delirium var en fantastisk bok! Jeg leste den mens jeg var på ferie i Tyrkia og gikk glipp av hele siestaen fordi jeg ikke kunne legge boken fra meg :-)
Den skal kjøpes inn til biblioteket, det er hvert fall helt sikkert! :-)

Anonym

Uglies har også mange likhets trekk med Delirium og anbefales. Har lest både Matched, Hunger Games og Delirium og liker alle selv om konseptet blir litt vell likt av og til.

Anonym

Delirium var en veldig bra bok. Slutten var ikke som forventet og jeg må si at det var noen tårer som ble felt. Likevel vil jeg si at enkelte ting irriterte meg i boka, men jeg klarte ikke legge den fra meg.

Katrina

Delirium er en helt fantastisk bok syns jeg. Det er utrolig hvordan et samfunn kan ende opp på denne måten, og det er interessant å få innblikk i hvordan personene som bor der tenker. Dystopiske bøker er mine favoritter nettop fordi samfunnet er så anderledes,og jeg syns det er interessant å se hvordan det har blitt slik. Delirium passet perfekt for meg, og jeg anbefaler den virkelig.

Bra omtale! Liker bloggen din veldig godt :)

Legg inn en kommentar

Takk for din kommentar! Den vil vises etter jeg har godkjent den! Velkommen tilbake skal du være!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...