CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

torsdag 12. april 2012

Catching fire av Suzanne Collins

Tittel:  Catching Fire *
Forfatter:Suzanne Collins
Format: Innbundet
Språk: Engelsk
Utgitt: 2009
Antall sider: 391
Kilde: Lånt på bibliotek 


* Andre bok i "The Hunger Games" triologien

Om Boken:
Against all odds, Katniss Everdeen has won the annual Hunger Games with fellow district tribute Peeta Mellark. But it was a victory won by defiance of the Capitol and their harsh rules. Katniss and Peeta should be happy. After all, they have just won for themselves and their families a life of safety and plenty. But there are rumors of rebellion among the subjects, and Katniss and Peeta, to their horror, are the faces of that rebellion. The Capitol is angry. The Capitol wants revenge.

Litt om forfatteren:
Suzanne Collins (født 1962) er en amerikansk forfatter. Hun har skrevet en trilogi av ungdomsbøkene Dødslekene (The Hunger Games), Opp i flammer (Catching Fire) og Fugl Føniks (Mockingjay) Foruten (The Hunger Games" triologien har hun skrevet en annen bokserie( The Underland Chronicle) og en rekke andre bøker.
(Les mer på: Wikipedia| Hjemmeside




MIN MENING OM BOKA: 
Denne omtalen skulle egentlig ha kommet tidligere,men jeg glemte helt den. Jeg var helt "Må-få-den-tredje-boka-fra-biblioteket" modus og i går lånte jeg "Mockingjay" fra mitt lokale bibliotek. Jeg er allerede godt i vei og er spent på hvordan den siste boka er. Men nå skal jeg ikke snakke om den siste boka,men bok nr 2 i "The Hunger Games" Triologien. 

I den andre bok møter vi igjen heltinnen vår Katniss Everdeen igjen etter å vunnet det 74 Dødslekene. Hun sliter med mareritt fra arenaen hvor hun kjempet til døden mot andre tributtene,og hun sliter med sine følelser for Peeta og hva hun egentlig føler for sin bestevenn Gale/Storm(jeg leste den norske versjonen av "The hunger games" så da het Gale = Storm). Attpåtil har hun fått The Capitols vrede over seg etter måten hun og Peeta vant dødslekene på. Så er det kommet rykter om en gryende motstand mot The Capitiol og presidenten Snow. 

Jeg kan ikke si noe særlig mer uten å avsløre handlingen og hva som skjer iløpet av boka. Men det skjer en tvist iløpet av boka som jeg ikke helt så komme.

I denne boka får vi se mer av grusomhetene styresmaktene utsetter sine distrikter for og det er en mer dyster bok en den første,selvom den var litt brutal med dødslekene. Under "seiers turnéen" som vinnerene av "Dødslekene" må ha så ser både Katniss og Peeta at ting ikke er  som det skal være,og før avreise fra Distrikt 12 får Katniss en nokså overraskende og truende besøk av President Snow. Han sier at hun har startet en "brann" utilsiktet med å gjøre det hun gjorde under dødslekene, at det kan sees som motstand/oppstandelse mot styresmaktene. At han sier at hun må passe seg på at denne "brannen" ikke sprer seg videre.

I denne boka får vi se litt annen side av Katniss,og hun kjenner seg fanget i Distriktet sitt. Hun føler hun må gjøre noe,men samtidig er hun i tvil om hun er den rette til å gjøre så den "brannen" sprer seg. Det vi som lesere også merker i denne boka er "tension" eller spenning iløpet av de 391 sidene. Spenningen og motstanden øker gradvis.

Jeg likte denne boka bitte litt mer en bok nr 1 (Dødslekene) og det kan jo ha noe med å gjøre at jeg så filmen først,deretter leste jeg boka og  da visste jeg ha utkommet av boka var. Men denne boka følte jeg hadde litt mer uvisshet. Jeg visste ikke helt hvor forfatteren ville at historien skulle ta henn,og uvissheten gjorde at jeg slukte boka på et par dager. 

Nå gleder jeg meg bare til at boka blir filmatisert og at vi får se en mer råere Katniss enn forrige film. 

Kort fortalt er denne boka en sterk oppfølger til historien om "Katniss" og vi får se en mer dyster side av The Capitol. Boka sluker man lett på et par dager ettersom forfatteren er flink til å gjøre så hvert kapittel slutter med en liten "cliffhanger" eller noe uløst som du må lese videre for å få vite mer om o.l

Nå skal jeg fordype meg videre i "Mockingjay"!

Har du lest boka? Din mening?

Andre som har blogget om boka(Rop gjerne ut i kommentarfeltet hvis du har skrevet om boka,så kan jeg linke til deg):

7 kommentarer:

Mari

For min del var dette den svakeste boken i trilogien :) men det har kanskje noe med at jeg slukte den rått da den kom. Tror jeg må få lest hele trilogien igjen veldig snart.

Anette

Flott bokomtale! Denne boken blir nok kjøpt en av de første dagene :)

Gråbekka`s Blogger

Fin anmeldelse:) Herlig bok:) Gled deg til neste:) Ha en god kveld:)

Knirk

Hei!
Jeg skrev om boka for noen dager siden, er hekta, men har problematisert den en del:
http://knirk.no/2012/04/opp-i-flammer-catching-fire-suzanne-collins/

Nina C.

Svar til:
Anette: Takk Anette:) Bare å glede seg til å lese bok nr 2. :)

Gråbekka's blogger: Takk Isabella:) Er snart ferdig med "Mockingjay":) hehe

Knirk: Takk for kommentaren:) Bra omtale på bloggen din!

Nina-Martine

Tror kanskje jeg vet hva twisten i handlingen er, etter å ha lest om den, og så heller ikke det komme! Men i denne boka er det vel en sånn All Star Hunger Games, og er lurte på om det varer like mange sider i denne boka som i den første?

Nina C.

Svar til Nina M:
Denne boka er omtrent like mange sider som den første. Jeg leste jo den norske,og den var på rundt 400 sider eller mer. Men bok nr 2 og 3 har nesten samme antallet, rundt 390 sider.

Legg inn en kommentar

Takk for din kommentar! Den vil vises etter jeg har godkjent den! Velkommen tilbake skal du være!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...