CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

fredag 6. april 2012

Bokomtale: Hvis du elsker meg av Anneli Klepp

Tittel: Hvis du elsker meg
Forfatter:Anneli Klepp
Forlag:Gyldendal 
Format: Innbundet
Språk: Norsk (bokmål)
Utgitt: 2011
Antall sider: 201
Kilde: Lånt på bibliotek


Om boken:
En sommer. Fire personer: Georg, Julia, Anne og Jonas. Mange tanker, drømmer og problemer. Hva er kjærlighet? Hva er forelskelse? Hvor mye tåler et vennskap? Kan noe bli verre når det er som verst? JONAS er sporty og har for det meste en positiv innstilling, noe som kommer godt med nå som livet brutalt setter ham på prøve.GEORG er en nerd, en kunstner, en filosofisk tenker med god selvtillit og null begeistring for campingvogner. JULIA er sint, uvennlig, sjefete, pen og flink i tennis, og hun gleder seg til å bli voksen og bestemme alt selv. ANNE er rolig,sindig og klok, hun bruker masse tid på å gruble, og på å vente.Mens sommerferien nærmer seg, foretar Jonas dramatiske valg, Georg tabber seg ut foran øynene på den han elsker, Julia hater, og Anne lengter. Fra enbilulykke i regn, en panisk svømmetur i uvær, en kirkegård og et hus ved stranden, skal fire historier flettes sammen til én.

Litt om forfatteren:

Forfatteren Anneli Klepp  er født og oppvokst i Kirkenes. Hun er utdannet adjunkt og har jobbet som lærer i mange år, både ibarne- og ungdomsskolen. Hun debuterte på Gyldendal i 2006 med barneboka "Lusne forviklinger og varm blåbærpai".Siden har hun skrevet flere bøker for samme aldersgruppe, og i tillegg flere bøker for ferske lesere i serien "Lesestart". | Les mer her!












MIN MENING OM BOKEN:  
Denne boken plukket jeg med meg fra biblioteket der jeg bor etter at den ble anbefalt av en jeg kjenner som jobber der.  Vanligvis hadde jeg nok ikke tatt med meg den ettersom jeg ved første øyekast trodde den ville handle om forelskelse og sukkersøte sådan. Men som man  sier; man skal ikke dømme bokens forside. 

Bokens historie sentrerer rundt fire forskjellige personer som alle på enhver måte har noe å slite med. Jonas kommer fra et hjem med en voldelig stefar og en mor som ikke greier å forlate ham, Georg er en man ville kalle "nerd" og glir forbi de andre usett, Julia er en av skolens populære jente og Anne sliter men en far som ennå ikke takler alenepappa tilværelsen etter moren til Anne døde. Iløpet av boken flettes disse ulike personenes historie sammen.


Selvom boken er ment for alders gruppen 10-12 år så er det noe med denne historien som er drar meg inn. Jeg slukte opp boka på under 1 dag og likte den godt.

"Hun hadde visst at døden kunne få henne til å lengte så hardt etter mamma at det sprengte i hele henne. Hun hadde visst at hun kunne bli trist inni seg av å vente på at pappa skulle komme tilbake til virkeligheten. Men at noen ord fra Julia skulle få steiner til å vokse i halsen og hjerte til å stange ,var nytt."|s. 74

Boka er kanskje  ikke en tungvekter innenfor barne-og ungdomslitteratur,men det er noe med hvordan historien blir fortalt at boka gir deg noe igjen etter du har vendt om  den siste side. Språket i boka er lett og kanskje litt "barnslig" til tider for å følge karakterens alder som i boka er rundt 11-12 år.

"Hallo,Dina? sa Georg inn i telefonen før han snudde seg vekk og tok til å snakke mot stranden og havet mens Jonas lyttet med ørene på stilker.
-Jeg heter Georg,og jeg er vennen til Jonas . Jonas bor hos meg ,og han er trygg,ikke bekymre deg. Min far er politi,og Jonas er beskyttet hos oss. Kvitt deg med Stigo,han er slem. Jeg gir deg fem minutter å tenke på,da ringer jeg tilbake,og da er det best du sier at du velger ditt eget barn og ikke Stigo. Hadet" |s.186

Boka er en du lett sluker på 1 dag  og iløpet av boka utfolder det seg historier om ensomhet, den første forelskelen, mot,død og det å vokse opp.  Dette er kanskje noe alle enhver har kjent på iløpet av oppveksten på en eller annen måte.

Kort fortalt en bra og lettlest bok innenfor barn-og ungdomslitteratur. Bokas tematikk er oppvekst,vennskap og familieforhold. Hvordan enkelte valg har å si for veien videre og at vennskap er et viktig bånd som både styrkes og svekkes med årenes løp. 

Har noen lest boka?





5 kommentarer:

Nina-Martine

Har ikke lest den eller hørt om den før, men plottet hørtes interessant ut :)

Gråbekka`s Blogger

Takk for super fin omtale:) Måtte notere denne ned, skal leses:) God påske videre:)

Nina C.

Svar til:
Nina Martine: Boka er fin den:) Tror du vil like den!:)

Gråbekka's blogger: Bare hyggelig! Den er en fin og lest bok:) God påske videre til deg også!

Anonym

Jeg har ikke lest den, men den er mye utlånt på biblioteket hos oss. Jeg må kanskje ta en titt på den jeg og :-)

Nina C.

Svar til:

Astrid Terese: Anbefaler det!:) "Hvis du elsker meg" er en flott bok:)

Legg inn en kommentar

Takk for din kommentar! Den vil vises etter jeg har godkjent den! Velkommen tilbake skal du være!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...