CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

torsdag 22. mars 2012

Bokomtale: Giftige Hjerter av S.B Hayes

Tittel: Giftige Hjerter (Org.tittel: Poison Heart)
Forfatter : S.B Hayes
Forlag: Aschehoug
Oversetter: Gøril Eldøen
Utgitt: 2012
Målform: Bokmål
Sidetall: 384
ISBN:9788203254512
Kilde: Mottatt anmeldereksemplar fra forlaget 

Om boken:
   
"Jeg er alt du ikke er, og jeg skal ta over livet ditt ... Jeg er ditt verste mareritt."

Et tilfeldig blikk ut av et bussvindu forandrer livet for Katy Rivers. En mystisk jente med lysende grønne øyne stirrer tilbake, og fra nå hjemsøker hun Katy. Det virker som om jenta vet alt hun gjør, til og med hva hun tenker. Hva er den merkelig forbindelsen mellom dem? Og hva er kraften til smaragdhalsbåndet som hun gir til Katy?

Katy støter etter hvert fra seg alle hun er glad i, selv sin egen mor. Bare bestevennen Luke gir ikke opp, og sammen må de finne en måte å overvinne denne jenta på, som er fast bestemt på at hun skal være sammen med Katy - selv inn i døden.
 Litt om forfatteren:
Siobhan Hayes tilbrakte sine formative år på en katolsk kloster skole i Crosby, Merseyside. Senere studerte hun engelsk på universitetet og jobbet for staten.

"Giftige hjerter" er S.B. Hayes' debutbok, som er solgt til ti land før den er utkommet i Storbritannia.
Min mening om boken:
Denne boka fikk jeg i postkassen som leseeksemplar for Aschehoug for et par uker siden.  Selve boka og bokcoveret var innbydende, og jeg greide ikke å vente med å lese den selvom jeg hadde allerede et par andre bøker som jeg holdt på med.

"Giftige hjerter" er omtalt som en ungdomsthriller og den er fylt med litt tenårings romanse. I boken møter vi unge Katy Rivers som en dag får sitt liv snudd opp ned da en mystisk og skremmende jente "innvanderer" hennes liv på ulike plan. Hennes intensjoner er klare og den nye jenta sier at hun skal ødelegge Katys liv.

Vi følger Katy der hun prøver å overbevise venninnene og kjæresten sin  om at den nye jenta er ute etter henne,men det går ikke helt etter planen.

Etter å lest ferdig boka sitter jeg igjen med litt blandende følelser. Jeg vet ikke helt om jeg synes den var bra eller ei,men så var det gode og spennende partier boka som veide litt opp for boka.

Å lese boka bød ikke på noe særlig problemer i seg selv og forfatteren skriver enkelt og greit. Kapitlene er enkle og ikke av de aller lengste ; så når man først sitter seg ned kan man lett lese et titalls sider før man vet ordet av det.

Det som jeg følte med denne boka var vel kanskje at forfatteren gjorde noen små snarveier og  at forfatteren "hoppet" litt fort frem med historien og gjorde ting litt halvhjertet. 

Jeg hadde håpet at boka var en "inner tier" av en ungdomsbok,men jeg følte selve historien hadde sine svakheter og det at den igjen ble strukket over 384 sider gjorde det ikke noe særlig bedre.

Det positive med boka var vel at mot slutten av historien/boken, at den hadde en liten opptur og en tvist som jeg ikke så komme. Det blir spennende å se om det blir noe flere bøker hvor "Katy" er med i ettersom slutten var rimlig åpen.

Kort forfalt er "Giftige hjerter" en helt grei lettlest debutroman  innenfor ungdomslitteraturen. Den hadde gode og spennende partier som drev historien fremover,men den manglet noe som for min del ville gjøre denne boka til en bra debutroman .
Har noen andre lest boka?  
Si fra hvis du har blogget om boken,så kan jeg linke til deg også!

4 kommentarer:

Beathe

Den høres interessant ut og jeg har denne på ønskelisten min, fint innlegg:-))

Nina C.

Takk Beathe:) Si fra hva du mener om boken når du får lest den:)

Unknown

jeg har boka, og holdt på å les den. den er litt annerledes enn de typiske ungdomsbøkene for tiden som er også thriller/fantasi, romanse.
det er vanskelig å gå fra boken, man vil bare vite hva som skal skje etterhvert.

Unknown

har lest den og er min favoritt bok nå

Legg inn en kommentar

Takk for din kommentar! Den vil vises etter jeg har godkjent den! Velkommen tilbake skal du være!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...